Deklaration

Vinstskatt - vinst vid bostadsförsäljning

Har du sålt din bostad med vinst? Om du sålt din bostad med vinst så kommer du att behöva betala vinstskatt. Här går vi igenom vilka regler som finns vid bostadsförsäljning, hur du räknar ut din vinst och hur stor din vinstskatt blir.

Uppdaterad 22 september 2026

Vad är kapitalvinst och vinstskatt?

Vinstskatt kallas även ibland för kapitalvinstskatt eller reavinstskatt. Om du säljer en bostad för mer än du köpte den för har du gjort en skattepliktig kapitalvinst. Du behöver ta upp försäljningen i din inkomstdeklaration och när du gjort det kommer du att få betala vinstskatt. Vinstskatten vid bostadsförsäljning är idag 22 %. Du räknar ut din vinstskatt genom att multiplicera din vinst med 0,22.

Exempel: Din vinst från försäljningen uppgick till 300 000 kr. Din vinstskatt blir 66 000 kr.

Hur deklarerar jag vinstskatt?

Du deklarerar din bostadsförsäljning för det inkomstår då du och köparen skrev under köpekontraktet, inte när tillträdet sker. Om köpekontraktet skrevs under 2025 men du flyttade 2026 ska försäljningen därför deklareras för inkomståret 2025, vilket görs i deklarationen 2026. När du deklarerar behöver du räkna ut om du har gjort en vinst eller förlust på försäljningen. Skatten på en eventuell vinst uppgår till 22 % för privatbostäder. Ofta ingår deklarationshjälp i mäklararvodet, så du kan fråga din mäklare om hjälp med uträkningen och deklarationen.

Därför ska du välja Stabelo

  • Låg ränta över tid utan förhandling
  • Enkelt, digitalt och utan helkundskrav
  • 25 000 nöjda kunder
När ska vinstskatten betalas?

Du betalar vinstskatten året efter din försäljning. Det behöver alltså inte göras precis samtidigt som försäljningen och det kan därför vara bra att lägga undan pengarna du ska ha till din vinstskatt. Det går också bra att betala in i förskott till Skatteverket om du föredrar det. Om du inte har betalat in din vinstskatt i förtid kommer det att stå på ditt slutskattebesked när resterande skatt ska vara inbetald.

Det finns vissa datum att förhålla sig till för när vinstskatten behöver vara inbetald för att undvika kostnadsränta:

Om din kvarskatt överstiger 30 000 kronor
På den del av kvarskatten som överstiger 30 000 kronor beräknas ränta från och med 13 februari 2026. För att undvika kostnadsränta på detta belopp behöver inbetalningen vara tillhanda Skatteverket senast 12 februari 2026.

Om din kvarskatt är högst 30 000 kronor
På kvarskatt som är högst 30 000 kronor beräknas ränta från och med 5 maj 2026. För att undvika kostnadsränta behöver inbetalningen vara tillhanda Skatteverket senast 5 maj 2026.

Hur betalar jag in vinstskatt?

Du betalar in din vinstskatt eller kvarskatt till Skatteverket genom en bankgirobetalning. Du hittar bankgironummer och ditt OCR-nummer här på Skatteverkets hemsida.

Räkna ut vinst för bostadsrätt

Försäljningspris3 000 000 kr
- Inköpspris2 500 000 kr
- Förbättringsutgifter50 000 kr
- Försäljningsutgifter60 000 kr
- Kapitaltillskott0 kr
- Andel av inre reparationsfond vid försäljning0 kr
+ Andel av inre reparationsfond vid köpet0 kr
+ Återföring av uppskov0 kr
= Din vinst390 000 kr

Om du har sålt ett hus och ska betala vinstskatt så räknar du ut din vinst genom att ta fram skillnaden i försäljningspris och inköpspris och dra av vissa kostnader så som försäljningsutgifter och förbättringsutgifter. Du får också dra av kostnader du har haft för lagfart och pantbrev.

 

Så räknar du ut

Försäljningspris3 000 000 kr
- Inköpspris2 500 000 kr
- Lagfarts- och pantbrevskostnader75 000 kr
- Försäljningsutgifter60 000 kr
Förbättringsutgifter50 000 kr
+ Återföring av uppskov0 kr
= Din vinst315 000 kr
Vad är försäljningsutgifter och förbättringsutgifter?

Du får göra vissa avdrag när du räknar ut din vinstskatt.

Försäljningsutgifter avser utgifter du haft i samband med försäljningen. Det innefattar bland annat mäklararvode, annons på Hemnet, vissa utgifter för homestyling, kostnad för energideklaration, försäkring mot dolda fel, besiktning och överlåtelseavgift.

Förbättringsutgifter innefattar reparationer och underhåll du gjort under de senaste fem åren. Det kan till exempel vara om du målat om, köpt nya vitvaror eller bytt köksluckor. Förbättringsåtgärder innefattar också grundförbättringar så som utbyggnad, ändrad planlösning eller köp av ny utrustning som inte funnits tidigare. Grundförbättringar är avdragsgilla även om de skedde för mer än fem år sedan.

Färdigförhandlad rabatt
Räntan du ser är helt enkelt räntan du får helt enkelt.
Se din bolåneränta
Dags att köpa bostad?
Se direkt hur mycket du kan köpa för med vår lånekalkylator.
Till lånekalkylatorn