När du ska sälja din bostad är ett av de första stegen att kontakta en mäklare. När du valt mäklare kommer ni att skriva ett förmedlingsuppdrag, även kallat uppdragsavtal eller mäklaravtal. Förmedlingsuppdraget är det kontrakt som reglerar samarbetet mellan dig som säljare och din mäklare.
Låg ränta över tid utan förhandling
Enkelt, digitalt och utan helkundskrav
25 000 nöjda kunder
Ett förmedlingsuppdrag är den överenskommelse du gör med din mäklare i samband med försäljningen av din bostad. Förmedlingsuppdraget måste vara skriftligt, och om det finns flera ägare till bostaden krävs alla deras underskrifter för att avtalet ska vara giltigt.
Förmedlingsuppdraget visar vem som är mäklare och uppdragsgivare, vilken bostad det gäller och den ersättning mäklaren får när uppdraget är slutfört. Den fastighetsmäklare som undertecknar avtalet är personligt ansvarig för uppdragets genomförande.
Förmedlingsuppdraget bör omfatta grundläggande information om säljaren, bostaden, mäklaren, bostadens utgångspris, avtalets giltighetstid, marknadsföring och försäljningsstrategi, mäklarens provision, om mäklaren har ensamrätt till uppdraget eller inte, villkor för uppsägning och allmänna villkor.
Ett förmedlingsuppdrag innefattar olika delar som mäklaren ansvarar för före och under försäljningen och överlåtelsen av din bostad. Detta inkluderar bland annat att samla in information om bostaden, hålla koll på grundläggande saker som vem som äger bostaden, hantera pantsättningar/pantbrev och kontakt med banken gällande tillträdet.
Mäklaren ansvarar också för att besöka och värdera bostaden, skapa en objektbeskrivning, marknadsföra bostaden, genomföra visningar, hålla i budgivning och all kontakt med spekulanter, upprätta köpehandlingar och medverka vid signering av köpekontrakt.
Det är alltid den enskilda mäklaren som ansvarar för ditt förmedlingsuppdrag – inte mäklarföretaget. Avtalet skrivs mellan dig som säljare och mäklaren personligen.
En assistent kan stötta med enklare uppgifter som inte kräver mäklarens expertis, men ansvaret ligger alltid hos mäklaren. Det ska vara tydligt och tryggt för dig som kund.
Om mäklaren skulle bli sjuk eller vara ledig, behöver du som säljare godkänna att någon annan mäklare hjälper till. Det här är ofta något som redan regleras i uppdragsavtalet.
Skulle en mäklare avsluta sitt arbete innan ditt uppdrag är klart, behöver avtalet sägas upp. Om en annan mäklare på samma företag ska ta över, skrivs ett nytt avtal så att allt känns tydligt och tryggt för dig.
Förmedlingsuppdraget reglerar tydligt mäklarens arvode och när det ska betalas. Det ska klart framgå när mäklararvodet ska betalas ut och hur det ska beräknas. Vanligtvis kan mäklarens arvode betalas när försäljningen är klar. Den betalas vanligen när köparen betalat handpenningen. Mäklaren drar då av sitt arvode och betalar ut resterande del av handpenningen till säljaren.
Läs mer om mäklararvode.
Förmedlingsuppdrag kan skrivas både med och utan ensamrätt. Vanligtvis löper mäklaravtalet på obestämd tid med en ensamrätt de första tre månaderna, vilket är den maximala perioden för ensamrätt i ett förmedlingsuppdrag. Det innebär att mäklaren har ensamrätt att sälja din bostad under dessa tre månader och har rätt till sitt arvode, oavsett om mäklaren har bidragit till försäljningen eller inte.
Både du som säljare och mäklaren kan avsluta ett förmedlingsuppdrag genom att säga upp avtalet. Hur och när detta kan göras framgår av avtalet.
Om du säger upp avtalet ska mäklaren bekräfta det skriftligt. Om mäklaren avslutar avtalet muntligen ska hen också ge dig ett skriftligt besked.
Under ensamrättsperioden, som oftast är tre månader, kan avtalet inte sägas upp utan godtagbara skäl, som exempelvis att mäklaren misskött sitt uppdrag. Sker en uppsägning utan giltigt skäl kan skadestånd bli aktuellt.
Även efter att avtalet avslutats kan mäklaren ha rätt till ersättning om bostaden säljs till en köpare som hen förmedlade under uppdragstiden. För att undvika missförstånd vid byte av mäklare är det viktigt att spekulantförteckningen från det tidigare avtalet överlämnas.
Om du ångrar dig och vill avbryta försäljningen inom 14 dagar från avtalets underskrift har du rätt till ångerrätt enligt lagstiftningen. Ångerrätten gäller om avtalet upprättats hemma hos dig men inte om det ingåtts på mäklarens kontor eller skickats med post. Det är mäklarens skyldighet att informera skriftligen om ångerrätten i mäklaravtalet innan förmedlingsavtalet signeras. Ångerrätt gäller dock inte om förmedlingsuppdraget har fullgjorts inom dessa två veckor, det vill säga om bostaden har sålts.
Det är viktigt att veta att du som säljare inte är skyldig att acceptera något bud även om du har skrivit ett förmedlingsuppdrag med en mäklare, oavsett budets storlek. Det är alltid ditt beslut om och när du vill sälja bostaden. Mäklaren ansvarar för att förmedla buden och ge dig rätt information, men beslutet ligger hos dig som säljare.
Mäklaren utför ingen besiktning av bostaden och är inte skyldig att undersöka den närmare. Du som säljare är ansvarig för att lämna information om bostadens storlek och skick. Mäklaren är dock skyldig att informera om fel som den känner till eller har anledning att misstänka.
Slutligen, läs igenom förmedlingsuppdraget noggrant och se till att du förstår vad avtalet säger. Fråga din mäklare om det är något i avtalet som du inte förstår eller undrar över.
Läs mer om att Hitta mäklare.
Vi hjälper dig med bolånet när du köper bostad. Ansök helt digitalt och få svar direkt.
Snittarvodet under 2022 var 61 400 kr. Läs om vad som påverkar arvodet, hur det skiljer sig åt i landet och vilka olika prismodeller som finns.
Ska du sälja din bostad? Lär dig mer om att välja mäklare, att fixa inför visning och hur budgivningen fungerar i vår säljguide.